Maak kennis met de wijk-ggd’ers

Geplaatst op maandag 27 juli 2020

Sinds 1 januari zijn twee wijk-ggd’ers gestart in de gemeenten Waalre en Veldhoven. Zij bieden eerste hulp aan mensen met verward of onbegrepen gedrag en zijn een belangrijke schakel tussen zorg en veiligheid. Zij worden ingezet om personen die verward gedrag vertonen én de omgeving die hier overlast van ervaart de juiste zorg en ondersteuning te bieden. Wat het werk van de wijk-ggd’er precies inhoudt, lees je in een persoonlijke blog van wijk-ggd’er Joep.

‘Albert Heijn let op de kleintjes, de buurtsuper op de oudjes’

‘Op donderdagavond krijg ik telefoon van een bedrijfsleider van de plaatselijke supermarkt. Hij biedt vooraf zijn excuses aan voor het late tijdstip dat hij mij als wijk-ggd’er benadert. De bedrijfsleider vertelt dat er die middag een oudere dame in zijn supermarkt was die niet voor rede vatbaar was en verward de winkel verliet.

Omdat hij zich enorme zorgen maakte over haar verwarde gedrag, ging hij op zoek naar haar adresgegevens. Hij bezocht de zorginstelling die naast de aanleunwoning van de oudere dame is gevestigd. Maar helaas kreeg hij daar nul op het rekest en besloot contact te zoeken met de wijk-ggd’er. In het telefoongesprek met mij gaf de bedrijfsleider een verhalend beeld van zijn klant. Zij doet al jaren haar dagelijkse boodschappen in zijn supermarkt. Maar die middag maakte hij zich enorme zorgen over haar verwarde gedrag.

Onderzoek

‘Als wijk-ggd’er probeerde ik de eerste zorg van de bedrijfsleider weg te nemen. En ik sprak waardering uit over zijn handelen. Om wat meer te weten te komen over deze oudere dame, nam ik de volgende dag contact op met een welzijnsorganisatie binnen de gemeente.

Er bleek een oude inschrijving te bestaan van deze dame maar zij kreeg geen zorg meer. De welzijnsorganisatie had wel contactgegevens van haar zoon. Zij hebben contact met hem opgenomen en de signalen van de bedrijfsleider besproken. Hij vertelde dat bij zijn moeder sprake is van een vergevorderd proces van dementie. Daarom is zijn moeder in afwachting van een opname binnen een psychogeriatrisch afdeling van een verpleeghuis. De zoon nam contact op met de bedrijfsleider van de supermarkt om hem te bedanken voor zijn oplettendheid. Hij liet zijn contactgegevens achter om bij eventuele problemen met zijn moeder snel contact te kunnen hebben.

Als wijk-ggd’er heb ik nog contact gehad met de zorgtrajectbegeleider van de oudere dame. Na afstemming met de medewerker van de welzijnsorganisatie en haar zoon heb ik het dossier gesloten. De bedrijfsleider heb ik nogmaals gewezen op zijn goede signalerende en uitvoerende rol. Dit alles is ook weer een mooi voorbeeld van het samen werken aan een dementievriendelijke gemeente.

Met een lach en een duim dat de buurtsuper op de oudjes let nam ik afscheid van de bedrijfsleider die mijn contactgegevens nu heeft opgeslagen in zijn telefoon en mij nu snel weet te vinden.’

Melding doen

Maakt u zich zorgen over iemand in uw omgeving? Doe dan op deze pagina een melding van verward gedrag.

Meer nieuws