Corona en stress

Geplaatst op dinsdag 26 januari 2021

Op dit moment leven we door corona in een situatie die niet normaal is. Iedere keer moeten we weer bedenken hoe we er mee omgaan: hoe organiseren we een verjaardag, in welke kamer ga je zitten om thuis te kunnen werken, wie zorgt er voor de alleenstaande buurman die in quarantaine zit, ga je je laten testen omdat je een loopneus hebt, hoe ziek wordt je moeder nu ze positief getest is, en zo zijn er veel meer voorbeelden te bedenken. Coronaregels veranderen en het is onzeker hoe lang dit nog gaat duren.

Gezonde spanning

Een beetje spanning is vaak nuttig. Het maakt dat je goed oplet en snel kunt reageren. Je ademhaling en hartslag gaan sneller, de bloeddruk gaat omhoog. Voor een vakantie, een presentatie of een examen zijn de meeste mensen gespannen, dat is normaal. Na de spannende situatie verdwijnt de spanning en herstellen lichaam en geest.

Stress

Doordat je nu steeds rekening moet houden met de coronaregels kan je het gevoel krijgen dat je constant gestrest bent. Je bent steeds moe en snel geïrriteerd. Ontspannen lukt niet meer goed. je valt bijvoorbeeld niet goed meer in slaap 's avonds en kunt niet meer genieten. Je hebt last van nek- of hoofdpijn. Dan wordt stress een probleem en ongezond.

Door de stress ga je vaak ook ongezonder leven: weer of meer roken, ongezonder eten, meer alcohol drinken of minder bewegen.

Wat kan je zelf doen bij stress?

Er zijn gelukkig veel manieren om stressklachten te verminderen.

Anders omgaan met problemen

  • Probeer eerst een goed overzicht te krijgen over je situatie:
    • Bedenk wat je energie geeft.
    • Zet op een rij wat je veel energie kost, en waar je je zorgen over maakt.
  • Denk anders na over je zorgen.
    • Ga na waarop je zelf invloed hebt en wat je kan veranderen.
    • Probeer te accepteren. Accepteer de dingen die je niet kan veranderen en richt je op dingen waar je wel invloed op hebt.
    • Praat met vrienden, familie of collega’s (mensen die je vertrouwt) over wat je bezighoudt en hoe je je voelt. Dat kan opluchten. Veel mensen zitten in hetzelfde schuitje en herkennen je situatie.
    • Schrijf 1 keer per dag gebeurtenissen, je gedachten en gevoelens op papier. Ga daarna iets doen wat je prettig vindt.
    • Probeer de positieve kanten van de situatie te blijven zien.

Blijf goed voor jezelf zorgen

  • Zorg voor een dagritme, ga op tijd naar bed en sta op tijd op. Genoeg nachtrust helpt om problemen beter aan te kunnen.
  • Blijf gezond eten dit houdt je fit en zorgt ervoor datje beter tegen stress kunt.
  • Drink geen of weinig alcohol. Alcohol heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van je slaap. Het zorgt misschien tijdelijk voor wat ontspanning, maar kan op termijn de problemen verergeren.
  • Veel bewegen en sporten kan psychische klachten verminderen.

Meer ontspanning

Met ontspanning onderbreek je de stressreactie van het lichaam. Je lichaam krijgt tijd om te herstellen. Ontspannen betekent dat je tijd maakt voor iets wat je leuk vindt om te doen. Iedereen heeft zijn eigen manieren om te ontspannen. Een aantal manieren die goed kunnen helpen, bijvoorbeeld: luisteren naar muziek, sporten, een warme douche, vrijen, rustig koken en eten. Methoden die kunnen helpen om te leren ontspannen zijn:

  • ontspanningsoefeningen
  • yoga
  • meditatie
  • mindfulness, gebruik bv de VGZ mindfulness coach app met 70 oefeningen (kosteloos, ook als je niet verzekerd bent bij VGZ)

Neem deel aan een inloopgroep, cursus of groepstraining van DSP Zorg, huisartsen werken hiermee samen. Aanmelden kan via www.dsp-zorg.nl.

Maatje zoeken?

Soms wil je samen met iemand anders iets leuks doen. Als je nog niemand kent om bijvoorbeeld samen mee te wandelen, fietsen, handwerken of een kopje koffie te drinken dan kan je terecht op www.goedvoormekaarwaalre.nl. Je kunt jezelf hier aanbieden als maatje of je kunt er een maatje zoeken. Het helpt als je duidelijk omschrijft wat je te bieden hebt of wat je zoekt.

Meer weten?

Wil je meer weten over wat je zelf kunt doen tegen stress, angstgevoel, somberheid, slaapproblemen en eenzaamheid?
Kijk op www.thuisarts.nl.

Meer nieuws