Hoe gaat het met jou: piekeren

Geplaatst op vrijdag 2 april 2021

Door corona leven we in een situatie die niet normaal is. Dat kan zorgen voor veel onzekerheid. Uit onderzoek blijkt dat steeds meer mensen hier last van hebben. Gemeente Waalre krijgt deze signalen ook van de GGD, huisartsen, praktijkondersteuners en de overheid.

De gemeente vindt het welzijn van inwoners erg belangrijk. Daarom geven we in samenwerking met bovengenoemde partners, een aantal tips. Deze keer gaan de tips over slaapproblemen door piekeren.

Slaapproblemen door piekeren

Iedereen heeft een ander slaapritme en er zijn mensen die aan 5 uur slaap genoeg hebben. Niet iedereen heeft 8 uur slaap nodig. Je hebt een slaapprobleem als je meer dan 2 keer per week slecht slaapt, en daar last van hebt. Je valt moeilijk in slaap, ligt lang wakker of je wordt te vaak of te vroeg wakker. Hierdoor heb overdag je last van een slechte concentratie en je bent moe en prikkelbaar.

Naar buiten gaan en bewegen helpt

Je lichaam heeft een waak-slaap ritme. Dat help je door overdag, liefst buiten, te bewegen en je lichaam moe te maken. Sport niet in de uren voor je gaat slapen. Dat houdt je langer wakker. Doe iets waar je rustig van wordt, maak je hoofd leeg.
Kijk niet op je mobiel, tablet of tv voor je gaat slapen. Het blauwe licht van het scherm houdt je lichaam actief.

Ga elke dag op een vaste tijd naar bed en sta op een vaste tijd op. Als je overdag erg moe bent, kan je  maximaal 1 keer per dag, niet langer dan een half uur, een dutje doen. Zet dan vooral een wekker.

Slecht slapen door alcohol

Van alcohol slaap je sneller in, maar je slaapt minder diep en wordt extra vroeg wakker. Drink geen cafeïne 6 uur voor je gaat slapen. Cafeïne zit in koffie, cola, energiedrank, zwarte thee, groene thee en ijsthee.

Meer weten?

Kijk op thuisarts.nl, mentaalvitaal.nl en steunpuntcoronazorgen.nl. Heb je behoefte aan een maatje? Kijk dan eens of Goed voor Mekaar Waalre je kan helpen.

Meer nieuws